Fogas kérdések: Érzéstelenítőszerek a fogászatban

Következő cikkünkben a fogászati érzéstelenítéshez leggyakrabban alkalmazott anyagokat mutatjuk be.

Biztos, hogy elzsibbad az érzésteleníteni kívánt fog?

LIDOCAIN 2% - ADRENALIN 0,001% injekció

A fogászati érzéstelenítéskor alkalmazott leggyakoribb anyag. Hatóanyag összetétele: 20 mg lidocain-hidroklorid és 0,01 mg adrenalin. A készítmény helyi és regionális érzéstelenítésre szolgál. Nagy mennyiségű alkohol fogyasztása fokozza a lidocain légzésközpont érzékenységet csökkentő hatását.

Gyulladt, illetve fertőzött bőrterületen alkalmazva a szer hatékonysága csökken. Terhesség és szoptatás: A lidocain átjut a méhlepényen. Terhességben csak gondos mérlegeléssel alkalmazható, különösen az első harmadban. Az anyatejbe kis mennyiségben jut át.

Ez gyakorlatilag veszélytelen a csecsemő számára, de szoptatás esetén fokozott óvatosság szükséges. Előfordulhat, hogy Ön egyéni érzékenységénél fogva fokozottan reagál a szokásos lidocain adagokra, és túladagolási tünetek jelentkeznek Önnél. Ezekről kérdezze kezelő fogorvosát.

ULTRACAIN D S Forte injekció

A szer fogászati kezeléseket megelőző helyi érzéstelenítésre szolgál. Ide tartoznak a nyálkahártya- és csontsebészeti beavatkozások, amelyekhez erősebb vértelenség szükséges. Hatóanyag: 0,024 mg epinefrin-hidroklorid és 80,0 mg artikain-hidroklorid 2 ml-es ampullánként.

Gyulladásos területen történő alkalmazása esetén hatása csökken. Amíg a helyi érzéstelenítő hatása fennáll táplálék fogyasztása nem ajánlott. Feltétlenül tájékoztassa kezelőorvosát, gyógyszerészét a jelenleg és nemrégiben szedett egyéb gyógyszereiről, beleértve a vény nélkül kapható készítményeket is.

Terhesség alatti sebészeti beavatkozások esetén a helyi érzéstelenítés kíméletes érzéstelenítő és fájdalomcsillapító módszernek számít. Az Ultracain kismértékben átjut a placentán. A szoptatást nem szükséges abbahagyni, mivel az Ultracain lényeges mennyiségben nem jut be az anyatejbe. A gyógyszereknek lehetnek utó-ill. mellékhatásai is.A részletekről kérdezze kezelő fogorvosát.

MARCAIN injekció

Hatóanyag: 20,0 mg bupivacainium chloratum, anhydricum ampullánként. A Marcain hatása azon alapszik, hogy megakadályozza a beinjekciózott területen a fájdalom-, a hideg- vagy a meleg- idegvégződések jeltovábbítását az agy felé. Sok esetben ez azt is jelenti, hogy az adott területen az izmok is blokkolva vannak, ami ideiglenesen gyöngeséget és bénultságot okoz.

Mielőtt Marcain injekciót kap, közölje az orvosával az alábbiakat: Mi a jelenlegi betegsége, mely gyógyszereket szed ill., amelyeket az utóbbi időben szedett rendszeresen. Ne feledkezzen el a vény nélkül vásárolt készítményekről sem! Van-e szív-, máj- ill. vesepanasza? Van-e bőrbetegsége azon a helyen, azon a környéken, ahová az injekciót be fogják adni? A Marcainnak nincs kimutatható káros mellékhatása a terhességre és a szoptatásra.

Visszalépés a fogas kérdésekhez