Szájsebészet

Syncumar

Szájzár

Szájsebészeti műtétek fájdalommentesen

Szájsebészeti műtétek fájdalommentesen>Szakmai felkészültségünk és műszerkészletünk alapján elmondhatjuk, hogy az ambuláns szájsebészeti helyreállítás teljes elméleti és gyakorlati eszköztára rendelkezésünkre áll, így minden beavatkozást nagy biztonsággal tudunk elvégezni. Mint bármelyik fogászati kezelés, a szájsebészeti beavatkozások is helyi érzéstelenítésben, teljesen fájdalommentesen történnek. Igény esetén, a beavatkozásokat altatásban is végezzük. A betegeket előre egyeztetett időpontban fogadjuk, így nem kell várni órákat a váróban. Az ambuláns műtéteket akár közvetlenül az első vizit után elvégezzük. Megfelelő technikával és erősebb érzéstelenítő oldattal a gyulladt szöveteket (fogat, ínyt, tályogot) is el tudjuk érzésteleníteni!

Foghúzások, betört foggyökerek sebészi eltávolítása

Foghúzások, betört foggyökerek sebészi eltávolításaHa a különböző fogmegtartó kezelések, mint például tömés, betét (inlay, onlay), gyökérkezelés, fogpótlások (korona, csonkkiegészítő csapos korona stb) nem teszik lehetővé a fog funkcionális és esztétikai élettartamának a megnövelését, akkor a fog eltávolítása indokolt. Sebészi fogeltávolítás javallt, ha a fog vagy a gyökér fogóval, emelővel történő eltávolítása nem lehetséges. Nem csak az egygyökerű, de a több gyökerű, szétálló, görbe gyökerű rágófogak, a beletört vagy csak elpusztult gyökerek kivételét is rövid idő alatt, fájdalommentesen végezzük. A foghúzások másik részét képezik a fogszabályzó kezelések céljából történő fogeltávolítások.

Kezeléseink során hangsúlyozzuk, hogy a fogeltávolítás során kialakult foghiányt minden esetben pótolni kell ahhoz, hogy a rágóapparátus tökéletesen működjön.

Bölcsességfogak szakszerű eltávolítása

Bölcsességfogak szakszerű eltávolításaA foghúzások egy speciális részét képezi a bölcsességfogak eltávolítása. Ha a bölcsességfogak az előttük álló fogak torlódását okozzák, akkor harapási rendellenességet hoznak létre. Ilyenkor a bölcsességfogak eltávolítása indokolt. A részlegesen előbújt bölcsességfogak ínygyulladást és a fogakat tartó szövetek pusztulását okozhatják. Részben előbújt, áttörésben visszamaradt vagy elő nem bújt bölcsességfogak eltávolítása sebészi ellátást igényel.

Bölcsességfogak körüli gyulladás

Gyakran előfordul, hogy a bölcsességfogak előtöréséhez nem áll rendelkezésre elegendő hely. Az ilyen fogak mellett fájdalmas, gyulladt ínytasak alakulhat ki, amelyet szájnyitási korlátozottság, nyirokcsomó duzzanat, hőemelkedés kísérhet. Ebben az esetben a bölcsességfog körüli ínyszövetet egy szájsebészeti műtéttel eltávolítjuk, és ezzel a műtéttel a fogat könnyen tisztíthatóvá tesszük. A bölcsességfog koronája körül kialakuló gyulladás a legtöbb esetben sürgős beavatkozást igényel.

Gócvizsgálat – gócfertőzés

Gócvizsgálat, gócfertőzésA góc legtöbbször egy tünetmentes, fertőzött elváltozás. Gócfertőzés esetén a gócból időnként kórokozók vagy ezek toxikus (mérgező) termékei áramlanak ki, és ezzel gyengítik a szervezet immunrendszerét, valamint másodlagos betegségeket hozhatnak létre. Klinikai tapasztalatok alapján a fogászai gócok a leggyakoribbak. Fogászai gócnak tekintjük a gyökércsúcs körüli elváltozásokat (granuloma, ciszta, tályog), a nem megfelelően gyökérkezelt, gyökértömött fogakat, az elhalt fogakat, a gyulladással járó fogágybetegségeket, mint pl. a krónikus ínygyulladást is.

Miután a fogaink nemcsak önálló szervek, hanem szoros összefüggésben vannak a testünk többi szerveivel is, a vérkeringéssel a baktériumok a szervezetünk bármely részére eljuthatnak. Emiatt a fogászati gócok a szervezet bármely területén okozhatnak krónikus vagy akut panaszokat. Gócbetegségek lehetnek pl. az arcüreg idült gyulladásai és egyéb más felső-légúti gyulladások, anyagcsere betegségek, emésztő szervi betegségek, bőrbetegségek (excéma, psoriasis), nemi szervek krónikus gyulladásai, hajhullás, kisízületeket érintő gyulladások, bizonyos szív-és érrendszeri megbetegedések (szívinfarktus, agyvérzés) kötőhártyagyulladás, krónikus vesegyulladás, különféle allergiás folyamatok stb! Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy a gócokkal még rövid ideig sem szabad együtt élni! A fogászati gócokat röntgenvizsgálattal egyértelműen ki lehet mutatni, és a gócként szereplő fogakat góctalanítani kell. A lehetőségeknek megfelelően olyan módszert alkalmazunk, amely nem a fog eltávolítását, hanem annak megtartását célozza. Ennek érdekében a gócos fogat gyökérkezeljük, esetleg gyökércsúcs eltávolítást végzünk.

Gyökércsúcs- rezekció (resectio)

Gyökércsúcs rezekció (resectio)

Gyökércsúcs- rezekcióra akkor van szükség, ha a baktériumok a gyulladt fogbélből továbbjutva megfertőzik a foggyökér körüli csontot, és a foggyökér környékén góc keletkezik. A gócként szereplő fogakat először gyökérkezelni kell. Ha a korrekt gyökértömés hatására nem gyógyul meg a gyökércsúcs körüli elváltozás, gyökércsúcs-rezekciót kell végezni. A rezekció egy szájsebészeti műtét, amely gyakran az utolsó lehetőséget biztosítja a fogak megtartásához. A rezekció során a fogak gyökércsúcsi részét és a gyökércsúcs körüli gyulladt szöveteket távolítjuk el. Ezzel az eljárással a fog megtartása mellett kiiktatjuk a gócként szereplő szöveteket a szervezetből.

Ciszta (Cysta) műtétek

A ciszta műtétek során különböző eredetű, fog- vagy lágyrész cisztákat távolítunk el. A ciszta műtétek célja: a ciszta teljes eltávolítása, illetve a ciszta által okozott csontdefektus megszüntetése. Miután a ciszták folyamatosan növekednek, fokozatosan elpusztítják a környezetüket, beleértve a csontot is. A szájüregben leggyakrabban előforduló ciszta a fog gyökércsúcsán képződik, és csak sebészeti eljárással, rezekcióval távolítható el. A ciszták csak röntgenvizsgálattal mutathatóak ki.

Röntgenvizsgálat

RöntgenvizsgálatA pontos diagnózis (kórisme) felállításához sok esetben szükség van röntgenfelvétel készítéséhez. A röntgenfelvétel segítségével olyan rejtett elváltozásokat fedezhetünk fel, amelyek még a legalaposabb klinikai vizsgálatokkal sem állapíthatóak meg. A kóros folyamatokon kívül a röntgenfelvételen gyermekeknél a még elő nem bújt maradó fogak, felnőtteknél a még elő nem bújt bölcsességfogak helyzetét láthatjuk. A röntgenvizsgálat a fogorvosi kezelések eredményeinek, mint pl. a gyökérkezelést követő gyökértömés ellenőrzésére is alkalmas.

Rendelőnkben lehetőség van digitális röntgenfelvétel értékelésére is, mivel fontosnak tartjuk a fogászatban megjelenő legkorszerűbb anyagok és készülékek használatát. A digitális eljárás előnye, hogy a röntgenfelvétel a számítógépen bármekkorára felnagyítható, így nemcsak bővebb felvilágosítást ad az addig rejtve maradt problémákról, mint pl. a „megbújó” szuvasodásokról, de a pácienseink számára is könnyebben elmagyarázható. A felvételen nem csak az összes fog helyzete és állapota tekinthető át, de diagnosztizálhatóak az állkapocsizület illetve az arcüreg esetleges rendellenességei is.

Csontpótlás – Csontpótló műtétek fogászati implantációhoz

Csontpótlással a csonthiányokat kezeljük. A csontmennyiség csökkenésének leggyakoribb oka a fogak eltávolítása. Fogeltávolítás után, előbb-utóbb az eltávolított fog helyén az állcsont csontszövete sorvadásnak indul. Ennek oka, hogy a foghiány helyén a csontállomány nem terhelődik a rágás során. Az egykor ideális csontállomány lapos, pengeszerű csontlemezzé sorvad. Ez csökkentheti a teljes kivehető fogpótlás stabilitását, illetve meggátolhatja fogászati implantátum/ok behelyezését. Ugyancsak csonthiányt okozhatnak a ciszták, daganatok, különböző sérülések. A csontok regenerációját csontpótló anyagok beültetésével serkenthetjük. A csontpótló anyagokkal szemben fontos követelmény, hogy semmilyen káros hatást ne fejtsenek ki a szervezetre. A rendelőnkben használt anyagok a fenti követelményeknek tökéletesen megfelelnek.

Szájüregi szűrővizsgálat – rákszűrés

Szájüregi szűrővizsgálat, rákszűrésA rendszeres fogászati szűrővizsgálatoknak nem csak a fogak, hanem a fogpótlások, a hidak, a koronák, a fogágy állapotára is ki kell terjednie. Emellett a fogorvosnak ellenőrizni kell a szájnyálkahártya és a nyelv felszínét, a nyaki nyirokcsomókat is. Hazánkban a szájüregi daganatok száma emelkedőben van. A dohányzás, rendszeres alkoholfogyasztás, rossz szájhigiéné együttes jelenléte rossz prognózist jelent. Amennyiben a szánkban hosszú ideje fennálló, gyógyulási hajlamot nem mutató sebet, foltot, duzzanatot észlelünk, azonnal forduljunk fogorvoshoz.

A szájüregi rák egyre gyakrabban előforduló, bárkire leselkedő betegség, mely korai felismerés esetén gyógyítható, éppen ezért félévente fogászati ellenőrzésre kell járni! Rendelőnkben minden fogászati ellenőrzés egyben daganatos szűrővizsgálat is!

A szervezet hatása a szájüregre

A cukorbetegség növeli a fogszuvasodás és a fogágybetegségek kialakulásának a veszélyét. A terhesség alatt bekövetkezett hormonális változások ínygyulladást okoznak, ami a fogszuvasodás emelkedését okozza. Számos vérképzőrendszeri, emésztőrendszeri, daganatos és más súlyos betegség, allergia, illetve a betegségek kezelésére szedett gyógyszerek is okozhatnak a szájban elváltozásokat, panaszokat.

Sterilizálás az Ön érdekében

Sterilizálás az Ön érdekébenKevés fogorvos beszél a fogászati műszerek sterilizálásának a fontosságáról, pedig, ha a baktériumokat, vírusokat nem távolítjuk el a fogászati rendelőből, akkor bármely fertőzés átterjedhet egyik betegről a másik betegre. A betegellátás egyik legfontosabb alapelve, hogy minden műszernek, anyagnak sterilnek kell lennie, amely az emberi szervezet testnyílásaival, nyálkahártyájával érintkezik. Minden fogorvos kötelessége a fertőzések lehetőségének a kizárása a pácienseik védelmének érdekében. A fertőzések terjedését egyszer használatos eszközök, gumikesztyű és maszk alkalmazásával csökkenthetjük.

A steril műszereket steril csomagolásban kell tárolni. A rendelőnkben elhelyezett ózonionizátorral, miután eltávolítja a rendelő levegőjéből a baktériumokat, csökkentjük a légúti betegségek, a bakteriális és vírusos fertőzések lehetőségét. Az orvosi magatartás fontos része, hogy minden a beteg érdekét szolgálja!

Syncumar

A szájsebészeti beavatkozások minden esetben vérzéssel járnak. Emiatt a műtétet megelőzően tisztázni kell, hogy vannak-e a betegnek elhúzódó vérzésre, vérzékenységre utaló tünetei. Ha felmerül a vérzékenység gyanúja, a műtét előtt véralvadási szűrőteszteket kell végeztetni. Számos véralvadásgátló (antikoaguláns) gyógyszer megváltoztatja a véralvadási rendszer működését, mint pl. a Syncumar, heparin, kumarin készítmények. Ezen szerek hatására a vér alvadási képessége csökken, aminek következtében a lehetséges vérzések veszélye nő. A Syncumar véralvadásgátló hatásának felfüggesztését a gyógyszer adagjának csökkentésével vagy elhagyásával, K-vitamin adásával, vagy alvadási faktorokat tartalmazó vérkészítmények infúziós adásával érhetjük el. A változásokat csak a kezelőorvos rendelheti el!

Szájzár

Szájzárat okozhatnak a fogak, valamint a fogakat tartó szövetek gyulladásai, mint pl. a bölcsességfogak körül kialakuló gyulladás. Az alsó fogak érzéstelenítéséhez beadott helyi érzéstelenítő ugyancsak szájnyitási korlátozottságot idézhet elő. A szájsebészeti műtétek során használatos eszközök, mint pl. a szájzug-kampó, a szövetek vongálása (húzása) miatt ugyancsak a lágyszövetek duzzanatát, szájzárat válthatnak ki. A szájzár izomlazító gyógyszerekkel, és az alsó- felső fogsor tornáztatásával oldható.